Socrates' Classroom

Teaching Philosophy as Dialogue & Critique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/aitas3.6-46

Keywords:

Filosofía, enseñanza, Sócrates, diálogo, crítica

Abstract

 

The thesis of this essay can be stated in a simple and clear way: the nature of the teaching of philosophy is dialogue and its function is criticism. This way of teaching has been used since Socrates inaugurated it. In what follows I will substantiate this thesis. It is, in effect, about being faithful to Socratic pedagogy, which is a teaching of listening and transformation. The teaching of philosophy assumes a peculiar place with respect to the discourse and its interlocutors that is defined by the conscious and deliberate ignorance that has traditionally been called learned. This implies that the philosopher or the philosopher, at the moment of transmission of his discipline, takes a critical distance from his tradition at the same time that he seeks to awaken reflection in the student. More than knowledge to memorize, the philosophy professor seeks to transmit a way of relating to knowledge that is a passion, a philía. To teach philosophy is to get students to affiliate with it. The teaching of philosophy is to awaken the love of philosophy, to honor the famous etymology of the word. For this reason, teaching philosophy does not have to do with the transmission of knowledge or techniques, but with placing oneself in another way in front of knowledge: in a critical position, without taking anything for granted.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abud Jaso, Juan José. Las rebeliones en el pensamiento. México: Monosílabo-FFyL-UNAM, 2019.

Aguilar Rivero, Mariflor. El persistente sujeto. Interpelación/identificación de Althusser a Butler. México: Monosílabo-FFyL-UNAM, 2019.

Arendt, Hanna. “La crisis de la educación” en Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Barcelona: Península, 2016.

Badiou, Alain. La verdadera vida: Un mensaje a los jóvenes. Barcelona: Malpaso, 2017.

Bárcena, Fernando y Joan-Carles Mélich. La educación como acontecimiento ético. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2014.

Beuchot Puente, Mauricio y Claudia Pontón Ramos. Cultura, Educación y Hermenéutica. Entramados conceptuales y teóricos. México: UNAM, 2014.

Beuchot Puente, Mauricio. “La filosofía como consciencia de la sociedad” en Filosofía y Sociedad hoy: Una conversación. México: Contraste Editorial, 2021.

Cerletti, Alejandro. La enseñanza de la filosofía como problema filosófico. Buenos Aires. Libros del Zorzal, 2013.

Cerletti, Alejandro. La enseñanza de la filosofía en perspectiva. Buenos Aires: Eudeba: 2016.

Couzens Hoy, David and Thomas McCarthy. Critical Theory. Cambridge/Oxford: Blackwell, 1964.

Freire, Paulo. Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI, 2005.

Freire, Paulo. Pedagogía de la autonomía. México: Siglo XXI, 2012.

Freire, Paulo. Pedagogía de la esperanza. México: Siglo XXI, 2002.

Gadamer, Hans-Georg. Verdad y Método. Salamanca: Sígueme, 2013.

Gadamer, Hans- George “Analysis of historically effected consciousness” in Truth & Method. New York-London: Continuum, 2004.

Gaos, José. “Heráclito” en Antología de Filosofía Griega. México: Casa de España, 1940.

Kohan, Walter. Filosofía, la paradoja de aprender y enseñar. Buenos Aires: Libros del Zorzal, 2013.

Kramer, Kenneth Paul. Martin Buber’s I and Thou. Practicing Living Dialogue. New York: Paulist Press, 2003.

Kramer, Kenneth Paul. Learning Through Dialogue. The Relevance of Martin Buber’s Classroom. New York: R&L Education, 2013.

Lenkersdorf, Carlos. Aprender a escuchar. Enseñanzas mayas-tojolabales. México: Plaza & Valdés, 2021.

Lledó, Emilio. Sobre la educación. La necesidad de la literatura y la vigencia de la filosofía. Madrid: Taurus, 2018.

Mèlich, Joan-Carles. Transformaciones, Tres ensayos de filosofía de la educación, Buenos Aires, Miño y Dávila, 2003.

Nicol, Eduardo. “Del oficio” en Eduardo Nicol. La filosofía como razón simbólica. Barcelona: Anthropos, 1998.

Platón. Diálogos 1 y 2. Barcelona: Gredos, 2016.

Sánchez Vázquez, Adolfo. A tiempo y destiempo. Antología de ensayos (México: Fondo de Cultura Económica), 2013, 3640.

Sánchez Vázquez, Adolfo. “Por qué y para qué enseñar filosofía”. Disponible en : https://www.revistacoco.com/2019/04/por-que-y-para-que-ensenar-filosofia-de-adolfo-sanchez-vazquez.html

Strha, Anna. Levinas, Subjectivity, Education: Towards an Ethics of Radical Responsibility. Oxford: Blackwell, 2012.

Villoro, Luis. La alternativa. Perspectivas y posibilidades de cambio. México, Fondo de Cultura Económica, 2015.

Published

2023-07-24

How to Cite

Abud Jaso, J. J. (2023). Socrates’ Classroom: Teaching Philosophy as Dialogue & Critique. Aitias, Revista De Filosofía Del CEH, 3(6), 319–337. https://doi.org/10.29105/aitas3.6-46