Notes for a feminist epistemology of social movements:

approaches from Chicano feminisms.

Authors

  • Carolina Aguilar Román Colectiva Académica Narrativas de Fronteras desde los Feminismos

DOI:

https://doi.org/10.29105/aitias4.8-92

Keywords:

social movements, feminist epistemology, Chicana feminism, migrant struggle, inmigrants

Abstract

This article's objective is to explore the relevance of a feminist epistemology of social movements. For this, the guiding question is: why research a feminist epistemology of social movements? The central argument is that studies of social movements require research from feminism and the inclusion of non-citizens as agents of rights. In this sense, it seeks to go beyond the idea that non-citizens are agents who seek to conquer rights, as seen in the migrant struggles. To do this, using Chicana feminist analysis categories such as Gloria Anzaldúa's The Faculty and Chela Sandoval's methodologies of the oppressed allow us to integrate feminist epistemologies of social movements. In this sense, the Dreamer movement is presented as an example.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abrego, Leisy J., y Genevieve Negrón-Gonzales. We Are Not Dreamers: Undocumented Scholars Theorize Undocumented Life in the United States. Durham, NC: Duke University Press, 2020. DOI: https://doi.org/10.1215/9781478012382

Aguilar Román, Carolina. “Centros de detención: racismo y lucha migrante en Estados Unidos”. Andamios 18, núm. 45 (2021): 121–46. DOI: https://doi.org/10.29092/uacm.v18i45.813

Anzaldúa, Gloria. Bordelands: la frontera. The New Mestiza. 4th ed. Aunt Lute books, 1987.

Blazquez Graf, Norma. El retorno de las brujas. Incorporación, aportaciones y críticas de las mujeres a la ciencia. Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, UNAM, 2011.

Blazquez, Norma. “Epistemología feminista: temas centrales”. En Investigación feminista: epistemología, metodología y representaciones sociales, 21–38. UNAM, 2012.

Casas-Cortes, Maribel, Sebastian Cobarrubias, Nicholas De Genova, Glenda Garelli, Giorgio Grappi, Charles Heller, y Sabine Hess. “New Keywords: Migration and Borders”. Cultural Studies 29, núm. 1 (2015): 55–87. DOI: https://doi.org/10.1080/09502386.2014.891630

Castells, Manuel. Redes de indignación y esperanza: los movimientos sociales en la era de Internet. Madrid: Alianza, 2012.

Federici, Silvia. Calibán y la bruja: mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Madrid: Traficantes de Sueños, 2004.

García Cruz, Gabriela. “Contesting ‘Citizenship’: The Testimonies of Undocumented Immigrant Activist Women”. En We Are Not Dreamers: Undocumented Scholars Theorize Undocumented Life in the United States, Leisy J. Abrego y Genevieve Negrón-Gonzales., 110–26. Duke University Press, 2020. https://doi.org/10.1515/9781478012382-007. DOI: https://doi.org/10.1215/9781478012382-006

Gross, Elizabeth. “¿Qué es la teoría feminista?” Debate Feminista, núm. 12 (1995): 85–105. DOI: https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.1995.12.230

Haraway, Donna J. Manifiesto para cyborgs. Ciencia, tecnología y feminismo socialista a finales del siglo xx. Buenos Aires: Puente Aéreo, 2016.

hooks, bell. Teoría feminista: de los márgenes al centro. Madrid: Traficantes de Sueños, 2020.

Isin, Engin F. “Therorizing acts of citizenship”. En Acts of citizenship, 2008.

Lugones, María. “Heterosexualism and the colonial/modern gender system”. Hypatia 22, núm. 1 (2007): 186–219. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.2007.tb01156.x

Melucci, Alberto. Acción colectiva, vida cotidiana y democracia. D.F.: El Colegio de México, 1999.

Mendoza, Breny. “La epistemología del sur, la colonialidad del género y el feminismo latinoamericano”. Aproximaciones críticas a las prácticas teórico-políticas del feminismo latinoamericano 1 (2010): 19–36.

Mezzadra, Sandro. Derecho de fuga. Migraciones, ciudadanía y globalización. Madrid: Traficantes de Sueños, 2005.

Monico, Gabriela. “American’t: Redefining Citizenship in the U.S. Undocumented Immigrant Youth Movement”. En We Are Not Dreamers: Undocumented Scholars Theorize Undocumented Life in the United States, Leisy J. Abrego y Genevieve Negrón-Gonzales., 87–109. Duke University Press, 2020. https://doi.org/10.1515/9781478012382-006. DOI: https://doi.org/10.1215/9781478012382-005

Quijano, Aníbal. “Coloniality of Power and Eurocentrism in Latin America”. International Sociology 15, núm. 2 (junio de 2000): 215–32. https://doi.org/10.1177/0268580900015002005. DOI: https://doi.org/10.1177/0268580900015002005

Ramirez, Maria Liliana. “Beyond Identity: Coming Out as UndocuQueer”. En We Are Not Dreamers: Undocumented Scholars Theorize Undocumented Life in the United States, Leisy J. Abrego y Genevieve

Negrón-Gonzales., 146–67. Duke University Press, 2020. https://doi.org/10.1515/9781478012382-009. DOI: https://doi.org/10.1515/9781478012382-009

Sandoval, Chela. “Nuevas ciencias. Feminismo cyborg y metodología de los oprimidos”. En Otras inapropiables: feminismos desde las fronteras. Madrid: Traficantes de sueños, 2004.

Sati, Joel. “‘Other’ Borders: The Illegal as Normative Metaphor”. En We Are Not Dreamers: Undocumented Scholars Theorize Undocumented Life in the United States, Leisy J. Abrego y Genevieve

Negrón-Gonzales., 23–44. Duke University Press, 2020. https://doi.org/10.1515/9781478012382-003. DOI: https://doi.org/10.1515/9781478012382-003

Tarrow, Sidney. El poder en movimiento: los movimientos sociales, la acción colectiva y la política. Madrid: Alianza, 2004.

Varela Huerta, Amarela. “‘Luchas migrantes’: un nuevo campo de estudio para la sociología de los disensos”. Andamios 12, núm. 28 (2015): 145–70. DOI: https://doi.org/10.29092/uacm.v12i28.37

Varela Huerta, Amarela Varela. “¿Por qué y para qué investigar los movimientos sociales de migrantes? Sobre el agenciamiento político de los sin papeles”. En Retos epistemológicos de las migraciones transnacionales, 319–38. Anthropos, 2008.

Published

2024-07-17

How to Cite

Aguilar Román, C. (2024). Notes for a feminist epistemology of social movements: : approaches from Chicano feminisms. Aitias, Revista De Filosofía Del CEH, 4(8), 28–61. https://doi.org/10.29105/aitias4.8-92