Epistemic beliefs and responsibility in violin teaching
DOI:
https://doi.org/10.29105/aitias1.1-6Keywords:
constructivism, music education, personal epistemologyAbstract
Despite the movable nature of paradigms, the responsibility linked to a profession is a subject that transcends time-space and disciplinary limits. The consubstantial social life of human beings denotes both individual and collective responsibility. Faculty, responsible of their professional task and framed in a society that demands quality in the educational processes, are committed to act in diverse areas. These duties are closely related to educational purposes, which particularly in music education, consider the independence of students, in virtue of symbolic, procedural, and attitudinal teaching processes. Especially, within the elements linked to the behaviour of students facing the educational process, epistemological beliefs are relevant in the development of attitudes that lead to the independence of students. These refer to students’ beliefs on knowledge and learning, originated in the formative process. With regards to the responsibility arisen from the educational purposes, faculty are encouraged to answer to epistemological beliefs by designing learning spaces that promote attitudes which lead to musical independence.
Downloads
References
American String Teacher Association. “ASTA Standards for Successful School String / Orchestra Teachers”. Aprobado en March 21 de 2015. https://www.astastrings.org/Web/Resources/ASTA_Teacher_Standards/ASTA_Teacher_Standards.aspx.
Asociación Médica Mundial. “Declaración de Ginebra”. Consultado noviembre 8, 2020. https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-ginebra/.
Berríos Molina, Carlos. “Creencias epistémicas, metacognición y cambio conceptual”. Revista de Estudios y Experiencias en Educación 18, no. 37 (agosto 2019): 129-140
Chan, Kwok-wai and Robert G. Elliot. “Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning”. Teaching and Teacher Education 20, no.8 (November 2004): 817-831.
CONACULTA. “Encuesta Nacional de Hábitos, Prácticas y Consumo Culturales”. Consultado Noviembre 8, 2020. https://www.cultura.gob.mx/encuesta_nacional/#.X8vZNRNKiT8.
Gómez Nocetti, Viviana, Paula Guerra y María Paz González. “Explorando el cambio epistemológico y conceptual en la Formación Inicial de Profesores endistintos contextos universitarios”. FONIDE (Octubre 2010).
Harris, Paul. Simultaneous Learning: the definitive guide. London: Faber Music Limited, 2014.
Hofer, Barbara K. and Paul R. Pintrich. “The Development of Epistemological Theories: Beliefs About Knowledge and Knowing and Their Relation to Learning”. Review of Educational Research 67, no. 1 (Spring 1997): 88-140.
Mahmud, Mirna C. y Oscar A. Gutiérrez. “Estrategia de Enseñanza Basada en el Cambio Conceptual para la Transformación de Ideas Previas en el Aprendizaje de las Ciencias”. Formación Universitaria 3, no. 1 (2010):11-20. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062010000100003.
Nielsen, Siw Graabraek. “Epistemic beliefs and selfregulated learning in music students”. Psychology of Music 40, no. 3 (May 2012): 324-338.
Pozo, Juan Ignacio, María Puy Pérez Echeverría, José Antonio Torrado y Guadalupe López-Íñiguez, coords. Aprender y enseñar música. Un enfoque centrado en losalumnos. Madrid: Ediciones Morata, 2020.
Rojas Artavia, Carlos E. “Ética profesional docente: un compromiso pedagógico humanístico”. Revista Humanidades 1 (2011): 1-22.
Schommer-Aikins, Marlene. “Explaining the Epistemological Belief System: Introducing the Embedded Systemic Model and Coordinated Research Approach”. Educational Psychologist 39, no. 1 (March 2004): 19-29.
Schommer-Aikins, Marlene. “The influence of age and education on epistemological beliefs”. British Journal of Educational Psychology 68, no. 4 (May 2011): 551-562.
Thompson, Linda K. “Considering Beliefs in Learning to Teach Music”. Music Educators Journal 93, no. 3 (January 2007): 30-35.
Universidad Autónoma de Nuevo León. Manual de políticas y procedimientos para el control del patrimonio de la UANL. San Nicolás de los Garza: UANL, 2017.
Vizcaino Escobar, Annia Esther, Idania María Otero Ramos y Zeleidy Mendoza González. “Las creencias epistemológicas como alternativa para la comprensión del aprendizaje”. Revista Psicoespacios 7, no. 10 (Diciembre 2013): 117-163.
Woolflook, A. E. Educational Psychology. Boston, MA: Allyn and Bacon, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Aitias, Revista de Filosofía del CEH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista AITÍAS el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons CC-BY, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en AITÍAS, Revista de Estudios Filosóficos del Centro de Estudios Humanísticos de la UANL.