Didactics of Philosophy: a proposal for its teaching in high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/aitias1.1-4

Keywords:

pedagogy, didactic, philosophy, innovation, investigation-action

Abstract

This work raises a series of reflections on the importance of teaching Philosophy in the instructional processes of Middle Level Education through the design of a didactic proposal. The objective is to offer philosophy teachers tools to help encourage critical and reflective thinking in students, the ability to structure arguments, the capacity to relate to the things that surround them, as well as the opportunity to build a global and integral vision of their social reality through philosophical knowledge. Said proposal for educational innovation, carried out from the action-research approach, places emphasis on those resources that contribute to improve the teaching of philosophy in a Technical High School. What is submitted is the data obtained thanks to the diagnostic instruments applied to the various educational actors of that institution (teachers, directors and students), as well as the design of a Didactic Proposal that was carried out in two classrooms with groups that studied the philosophy learning unit during the January-June 2019 school period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Luis Saldaña Cruz , Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor de la Escuela Industrial y Preparatoria Técnica “Álvaro Obregón”, de la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL). Egresado de la licenciatura en Letras Mexicanas (2016), de la Facultad de Filosofía y Letras de la UANL, así como de la maestría en Innovación Educativa (2019) del posgrado de la misma institución.

References

Barnett, Ronald. Los límites de la competencia. El conocimiento, la educación superior y la sociedad. Barcelona: Gedisa, 2001.

Bausela Herreras, Esperanza. “La docencia a través de la investigación-acción”. Revista Iberoamericana de Educación 35, no. 1 (2004): 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3512871.

Casal Enríquez, Inés y Mayra Granda Valdés. “Una estrategia didáctica para la aplicación de los métodos participativos”. Tiempo de educar 4, no. 7 (Enero-Junio 2003): 171-202.

Cerletti, Alejandro. La enseñanza de la filosofía como problema filosófico. Buenos Aires: Libros del Zorzal, 2011.

Colectivo de autores. Los métodos participativos: ¿una nueva concepción de la enseñanza? La Habana: CEPESUH, 1998.

De la Torre Gamboa, Miguel. Del humanismo a la competitividad. El discurso educativo neoliberal. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2004.

Elliott, John. La investigación-acción en educación. Madrid: Morata, 2005.

García Morente, Manuel. Lecciones preliminares de filosofía. Buenos Aires: Losada, 2013.

García Moriyón, Félix. Pregunto, dialogo, aprendo. Cómo hacer filosofía en el aula. Madrid: Ediciones de la Torre, 2006.

Husserl, Edmund. La idea de la fenomenología. Traducido por Jesús Adrián Escudero. Barcelona: Herder Editorial, 2011.

Nomen, Jordi. El niño filósofo: cómo enseñar a los niños a pensar por sí mismos. España: Arpa, 2018.

Orden Jiménez, Rafael V., Juan José García Norro y Emma Ingala Gómez, eds. Diotima o de la dificultad de enseñar filosofía. España: Escolar y mayo, 2016.

Phillips, Christopher. Sócrates café: un soplo fresco de filosofía. México: Planeta, 2002.

Picos Bovio, Rolando, coord. Didáctica de la filosofía: prácticas, retos y expectativas. México: Ítaca, 2017.

Rafael Linares, Aurélia. “Desarrollo cognitivo: Las teorías de Piaget y de Vygotsky”. PowerPoint presentación, Máster en Paidopsiquiatría Universitat Autónoma de Barcelona, Barcelona, 2007. Disponible en:

http://www. paidopsiquiatria.cat/files/Teorias_desarrollo_cognitivo.pdf.

Rangel, Alfonso. La enseñanza de la filosofía en la escuela preparatoria. México: UANL, 2008.

Savater, Fernando. El valor de educar. México: Ariel, 2010. Villoro, Juan. La utilidad del deseo. México: Anagrama, 2018.

Xirau, Ramón. Introducción a la historia de la filosofía. México: UNAM, 2008.

Zambrano Leal, Armando. “Pedagogía y didáctica: esbozo de las diferencias, tensiones y relaciones de dos campos”. Praxis y saber, 7, no.13 (Enero-Junio 2016): 45-61. http://dx.doi.org/10.19053/22160159.4159

Published

2021-03-24

How to Cite

Saldaña Cruz , J. L. (2021). Didactics of Philosophy: a proposal for its teaching in high school. Aitias, Revista De Filosofía Del CEH, 1(1), 1–33. https://doi.org/10.29105/aitias1.1-4

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
82%
33%
Days to publication 
0
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Universidad Autónoma de Nuevo León