Embers of Don Juan Donoso Cortes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/aitias4.7-86

Keywords:

Modernity, Revolution, Sovereignty, Liberalism, Catholicism

Abstract

After a minimum balance of what mainly separates us or dissuades us from the study and commentary of the work of this important Spanish political thinker —among ourselves effectively relegated, neglected or forgotten—, they are collected and commented on in the present work, for now —both of Juan Donoso Cortés of the liberal stage and of his second, or third period—, some of the ideas, observations or warnings that they possess in our own historical and philosophical context —which will also be seen thanks to some cross references— greater validity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

José Corts Grau, “Perfil actual de Donoso Cortés”, Revista de Estudios Políticos No. 19-20, 1945, pp. 75-118, cita en p. 88.

José Corts Grau, “Perfil actual de Donoso Cortés”, p. 85. Aunque bien vistas las cosas el texto está ligeramente adaptado al propósito de quien lo cita: véase Valera, Florilegio de poesías castellanas del siglo XIX, con introducción y notas biográficas y críticas por Juan De Valera, Ricardo Fe, Madrid, 1902, pp. 47-48.

Guillermo Fraile, Historia de la filosofía española (Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1972), p. 101.

Ullate, José Antonio, “La evolución truncada de Donoso Cortés”, Anales de la Fundación Elías de Tejada, Año XVI, 2010, pp. 171-179; cita en p. 172.

Ullate, “La evolución truncada de Donoso Cortés”, p. 171.

José Ortega y Gasset, Obras completas VI (Madrid: Santillana de Ediciones, 2006), p. 137.

Julián Marías, Historia de la filosofía (Madrid: Alianza, 2005), p. 337.

Dussel, Mendieta y Bohórquez (Eds.), El pensamiento filosófico latinoamericano, del Caribe y “latino” [1300-2000], (México: Siglo XXI, 2009), p. 320.

Alain Guy, Panorama de la philosophie Ibéro-américaine, du XVIe siècle à nos jours, (Ginebra: Patiño, 1989), p. 223.

Alain Guy, Histoire de la philosophie espagnole, (Toulouse: Association des Publications de l’Université de Toulouse-le-Mirail, 1983), p. 198.

Heleno Saña, Historia de la filosofía española. Su influencia en el pensamiento universal, (Córdoba: Almuzara, 2007), p. 175.

Heleno Saña, Historia de la filosofía española, p. 176.

Juan Donoso Cortés, Obas completas I, edición de Carlos Valverde, (Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1970), p. 40.

Véase la exposición de Joaquín Macías, y en especial también los comentarios de Gustavo Bueno, en https://www.youtube.com/watch?v=KyuEYeuLGWg

Giovanna Scocozza, “Donoso Cortés en Italia: Gioberti y Taparelli d’Azeglio”, en Boletín de la Real Academia de Extremadura de las Letras y las Artes XIX, 2011, pp. 675-691. Cita en la p. 678.

Juan Carlos Moreno Romo, “Moral e historia en Descartes, en ídem (Coord.), Descartes vivo. Ejercicios de hermenéutica cartesiana, (Barcelona: Anthropos, 2007), pp. 249-277.

Donoso Cortés (Carlos Valverde), Obras completas I, p. 1.

Jean-Frédéric Schaub, La France espagnole. Les racines hispaniques de l’absolutisme français, (París: Seuil), p. 69.

Miguel de Unamuno, Recuerdos de niñez y de mocedad, (Madrid, Alianza, 1998), p. 92.

Miguel de Unamuno, Obras completas III, (Madrid, Afrodisio Aguado, 1958), p. 933.

Miguel de Unamuno, Obras completas XVI, p. 201.

Miguel de Unamuno, Obras completas IX, p. 877.

José Ortega y Gasset, Obras completas I (1902-1915), (Madrid: Santillana de Ediciones, 2004), p. 545.

Juan Donoso Cortés, marqués de Valdegamas, Obras completas I, edición de Juan Juretschke (Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1946), p. XI.

Rémi Brague, Modérément moderne, (París: Flammarion, 2014), p. 190.

Jean-Luc Nancy, La Déclosion (Déconstruction du christianisme, 1), (París : Galilée, 2005), p. 19.

Juan Donoso Cortés. Obras completas I, edición de Carlos Valverde, pp. 120-121 (II, 147 en la edición de Juretschke): “Ni cabe siquiera imaginar que el hombre saliera de las manos de Dios sin sus atributos esenciales.”

George Steiner, “À l’ombre des Lumières”, en Cyrille Michon (Dir.), Christianisme: héritages et destins, (París: Librairie Générale Française, 2002), pp. 29-45; p. 30 para la cita.

George Steiner, “À l’ombre des Lumières”, pp. 36-37.

Francis Fukuyama, La Gran Ruptura. Naturaleza humana y reconstrucción del orden social, (Barcelona: Ediciones B, Barcelona, 2000), p. 181.

Rémi Brague, Modérément moderne, (París: Flammarion, 2014), p. 190.

Hilaire Belloc, p. 26, donde a propósito del ejemplo muy concreto de la transculturación de Metz se habla de “la fuerza del Estado moderno, con su aplastante mecanismo de instrucción universal obligatoria”.

Jean-Luc Nancy y Juan Carlos Moreno Romo, Occidentes del Sentido / Sentidos de Occidente, (Barcelona: Anthropos, 2019), p. 39.

Pierre Manent, Histoire intellectuelle du libéralisme, (París: Calman-Lévy, 1987), p. 14.

Hilaire Belloc, Richelieu, (México: Diana, 1953).

José Enrique Rodó, Obras completas, (Madrid: Aguilar, 1957), p. 249.

Juan Donoso Cortés, Obras completes I, edición de Juan Juretschke, p. 40

Carlos Valverde, Génesis, estructura y crisis de la Modernidad, BAC, Madrid, 1996, pp. 132-134.

Unamuno, Obras completes X, pp. 120-131; cita en p. 126.

Cfr. https://reflexionesmarginales.com/blog/2021/11/30/la-vida-lograda-de-jean-luc-nancy/

Juan Carlos Moreno Romo, Vindicación del cartesianismo radical, (Barcelona: Anthropos, 2010), pp. 386-422: “La filosofía, el cristianismo, el Proyecto Moderno y la post, o la sobre, o la hipermodernidad”.

Juan Donoso Cortés, Obras completas II, edición de Juretschke, p. 349.

Published

2024-01-29

How to Cite

Moreno Romo, J. C. (2024). Embers of Don Juan Donoso Cortes. Aitias, Revista De Filosofía Del CEH, 4(7), 4–42. https://doi.org/10.29105/aitias4.7-86