Harman with Lacan: On aesthetic theatricality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/aitias5.10-115

Keywords:

speculative realism, object-oriented ontology, Lacanian psychoanalysis, aesthetic theatricality, autonomy of art

Abstract

It would seem that Graham Harman’s object-oriented ontology and Jacques Lacan’s psychoanalytic theory follow diametrically opposed paths: the former presents us with a reality composed of objects independent of any subjectivity, and the latter speaks of a lacking subject who desires an impossible object. However, both theories have an unexpected intersection in their reflections on the work of art. Thus, while Harman discovers an inherent theatricality of the spectator (who “acts out” the qualities of the work through their interpretation), Lacan recognizes in artistic contemplation an unconscious theatricalization of fantasy (which stages the contradictions between the socio-symbolic order and desire). We will explore the possibilities of this unexpected intersection to recognize some ontological, ethical, and political implications of the aesthetic experience of art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barthes, Roland. La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. España: Paidós, 1989.

Bellafante, Ginia. “We Need to Talk About Balthus”. The New York Times, 3 de diciembre, 2017.

Benjamin, Walter. “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”. En Obras, libro I / vol. 2, 7-85. España: Abada, 2008.

Brassier, Ray, Iain Hamilton Grant, Graham Harman y Quentin Meillassoux. Realismo especulativo. Un taller de un día. España: Arena, 2021.

Brown, Mark. “Gallery removes naked nymphs painting to ‘prompt conversation’”. The Guardian, 31 de enero, 2018.

Foster, Hal. Malos nuevos tiempos. Arte, crítica, emergencia. España: Akal, 2017.

Gabriel, Markus. El poder del arte. Chile: Roneo, 2019.

Gabriel, Markus. ¿Por qué no existe el mundo? México: Océano, 2016.

González Reynoso, Alfredo. “Žižek, Harman y dos baños en SCI-Arc: Tríptico de un duelo + dueto en Los Ángeles”. Disparadigmas, 15 de marzo, 2017. https://disparadigmas.blogspot.com/2017/03/zizek-harman-y-dos-banos-en-sci-arc.html.

Harman, Graham. “Aesthetics as First Philosophy. Levinas and The Non-Human”. Naked Punch, no. 9 (2007): 21-30.

Harman, Graham. Hacia el realismo especulativo. Ensayos y conferencias. Argentina: Caja Negra, 2015.

Harman, Graham. Dante’s Broken Hammer. The Ethics, Aesthetics, and Metaphysics of Love. Inglaterra: Repeater, 2016.

Harman, Graham. “La tercera mesa”. Devenires, no. 36 (2017): 225-233.

Harman, Graham. Object-Oriented Ontology. A New Theory of Everything. Inglaterra: Random House, 2018. DOI: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190201098.013.997

Harman, Graham. Realismo raro. Lovecraft y la filosofía. España: Holobionte, 2020.

Harman, Graham. Arte y objetos. España: Enclave de Libros, 2021.

Kant, Immanuel. Crítica del juicio. España: Tecnos, 2007.

Lacan, Jacques. El seminario de Jacques Lacan, libro 7: La ética del psicoanálisis. Argentina: Paidós, 2009.

Lacan, Jacques. El seminario de Jacques Lacan, libro 11: Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Argentina: Paidós, 2013.

Lacan, Jacques. Seminario 13: El objeto del psicoanálisis. https://www.psicopsi.com/wp-content/uploads/2021/06/Lacan-Seminario13.pdf.

Mulvey, Laura. “Visual Pleasure and Narrative Cinema”. Screen 16, no. 3 (otoño de 1975): 6-18. https://doi.org/10.1093/screen/16.3.6. DOI: https://doi.org/10.1093/screen/16.3.6

Ortega y Gasset, José. “Ensayo de estética a manera de prólogo”. En Obras completas: Tomo IV (1941-1946), 247-263. España: Revista de Occidente, 1964.

Recalcati, Massimo. “Las tres estéticas de Lacan”. En VV.AA., Las tres estéticas de Lacan (psicoanálisis y arte), 9-36. Argentina: Del Cifrado, 2006.

Redacción. “¿Por qué esconder a Cupido? Restauran una obra famosa y aparece el dios del deseo”. Clarín, 8 de mayo, 2019.

Sánchez Martelo, Daniela. “El ‘Cuadrado negro’ de Malevich escondía un chiste racista”. El País, 25 de noviembre, 2015.

Todorov, Tzventan (ed.). Teoría de la literatura de los formalistas rusos. México: Siglo Veintiuno, 1978.

Žižek, Slavoj, y Graham Harman. “Slavoj Zizek and Graham Harman in conversation”. Moderación de Anna Neimark. Conversación virtual, 1o de marzo, 2017. Publicada el 12 de septiembre, 2017, por SCI-Arc Media Archive. YouTube, 2:20:27, https://www.youtube.com/watch?v=TdGeJWJsxto.

Žižek, Slavoj. El acoso de las fantasías. España: Akal, 2011.

Žižek, Slavoj. Menos que nada. Hegel y la sombra del materialismo dialéctico. España: Akal, 2015.

Zupančič, Alenka. ¿Qué es el sexo? México: Paradiso, 2021.

Published

2025-07-15

How to Cite

González Reynoso, A. (2025). Harman with Lacan: On aesthetic theatricality. Aitias, Revista De Filosofía Del CEH, 5(10), 46–80. https://doi.org/10.29105/aitias5.10-115