Performance as an event in Word Theater
DOI:
https://doi.org/10.29105/aitias5.10-112Keywords:
Performance art, Event, photographic documentation, happening, presenceAbstract
Since the origin of performance art, there has been a debate about whether it should be captured in audiovisual documents or maintained as a live act of an ephemeral nature. This article proposes that what is important in the position of performance as an event is not simply its disappearance, as is often reduced to the ideas of Peggy Phelan in her Ontology of Performance, but the notion of presence before others, since it is in presence, and not in photographic records, that one enters into contact with the other. Drawing on various concepts from Hannah Arendt's work, the notion of performance as an event is proposed, that is, that the particularity of this artistic manifestation lies in its insertion into the public sphere through aesthetic experiences witnessed by many, an irreplaceable aspect of its political nature.
Downloads
References
Arendt, Hannah. Conferencias sobre la filosofía política de Kant. Paidós, 2003.
Arendt, Hannah. La vida del Espíritu.Paidós, 2002.
Arendt, Hannah. La condición humana. Paidós, 2009.
Benjamin, Walter. “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”. En Walter Benjamin, Obras, Libro I, vol. 2, editado por R. Tiedemann & H. Schweppenháuser, 49-85. Abada, 2008.
Dubatti, Jorge. Introducción a los Estudios Teatrales. Libros de Godot, 2011.
Fubini, Enrico. Estética de la música. Antonio Machado Libros, 2008.
Phelan, Peggy. “Ontología del performance: representación sin reproducción”. En Estudios avanzados de performance, editado por Diana Taylor & Marcela Fuentes, 92-121. Fondo de Cultura Económica, 2011.
Phelan, Peggy. “Violence and rupture. Misfires of the ephemeral”. En Live Art in L. A., editado por P. Phelan, 1-38. Routledge. 2012. Perlego. https://www.perlego.com/book/1620687
Picabia, Francis. "Manifiesto Caníbal Dadá, de Francis Picabia". Descontexto, junio 10, 2010. https://descontexto.blogspot.com/2010/06/manifiesto-canibal-dada-de-francis.html.
Sontag, Susan. “Los happenings: Un arte de yuxtaposicion radical”. En Contra la interpretación,
editado por Susan Sontag, 340-354. Alfaguara, 2005.
Taylor, Diana. “Introducción”. En Estudios avanzados de performance, editado por Diana Taylor & Marcela Fuentes, 7-30. Fondo de Cultura Económica, 2011.
Valéry, Paul. "La conquista de la ubicuidad”. En Piezas sobre arte, editado por Paul Valéry, 131-133. Antonio Machado Libros, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Manuel Cervantes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista AITÍAS el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons CC-BY, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en AITÍAS, Revista de Estudios Filosóficos del Centro de Estudios Humanísticos de la UANL.