Reflective didactics in the teaching of philosophy. Virtual pedagogism and implementation’s transformative possibilities
DOI:
https://doi.org/10.29105/aitias5.9-104Keywords:
Didactics, Pedagogy, virtuality, teaching, PhilosophyAbstract
Complexity remits, in a sense, to that which is composed of several elements and that does not admit, in its own condition, the deterministic logic of a systemic or a priori truth. By expressing the concept of “didactic complexity” in the context of a desirable post-pandemic environment, taking into account the serious effects of accelerated digital migration, this proposal wants to explore, describe, discuss and propose didactic alternatives in the environment of teaching philosophy and the humanities that do not refer or stop exclusively at the pedagogical procedural aspects and their modus operandi in virtuality, but rather at the exits, alternatives and possibilities of construction of other ways of thinking and experiencing philosophical training in its university setting in Latin America.
Downloads
References
Cerletti, Alejandro. La enseñanza de la filosofía como problema filosófico. Zorzal, 2011.
Kant, Immanuel. La paz perpetua. Aguilar, 1967.
Ortega y Gasset, José. Meditación de la técnica. Espasa-Calpe, 1965.
Cal, David. "Reflexiones sobre la enseñanza de la Filosofía en confinamiento social". Portal Uruguay Educa, (2020), http://uruguayeduca.anep.edu.uy
Cerletti, Alejandro. “Didáctica filosófica, didáctica aleatoria de la filosofía”. Educação 40, no. 1 (2015): 27-36. https://doi.org/10.5902/1984644415910 DOI: https://doi.org/10.5902/1984644415910
Cerletti, Alejandro. ”La evaluación en filosofía: aspectos didácticos y políticos”. Educar em Revista, no. 46, (2012): 53-68, http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602012000400005&lng=pt&tlng=es DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602012000400005
Manchini, Nigel. “Cuerpo, presencia y distancia en la enseñanza de la filosofía, Exploración educativa durante el distanciamiento social”, Childhood & philosophy 16 (2020), http://uruguayeduca.anep.edu.uy DOI: https://doi.org/10.12957/childphilo.2020.50438
Palavecino, Julia Antonella. “La enseñanza de la filosofía en contexto de pandemia y virtualidad: Análisis y reflexiones a partir de una experiencia de práctica docente”. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, no.7(2) (2022): 1-13. DOI: https://doi.org/10.48162/rev.36.061
Prada, Maximiliano. “Entre las máquinas y los entornos: la idea de tecnología para la enseñanza de la filosofía en la posmodernidad”. Pedagogía y saberes, no. 31 (2009): 44-50. DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.31pys44.50
Vargas Guillén, Guillermo y Gamboa Sarmiento, Sonia Cristina. “Entornos virtuales y aprendizaje de la filosofía”. Revista Folios, no. 22 (2005): 99-106, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345955979011 DOI: https://doi.org/10.17227/01234870.22folios99.105
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Rolando Picos Bovio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista AITÍAS el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons CC-BY, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en AITÍAS, Revista de Estudios Filosóficos del Centro de Estudios Humanísticos de la UANL.